Pages

Subscribe:

Ahad, 27 November 2011

Makanan Untuk Otak

Hari ini aku nak bagi info pasal makanan untuk otak... otak ni perlukan makanan gak aw... otak kita ni takde la demand sangat pun .. dia tak nak KFC k McD k or what so ever yang lain-lain tu... meh sini aku bagi list makanan yang bagus untuk otak in term of dari aspek para ilmuwan islam... maksud aku makanan ni para ilmuwan islam yang selalu amalkan ... why not kita juga amalkan ... Aku rasa semua sedar betapa hebatnya ilmuwan dan geniusan islam kita dulu like Ibnu Batuta manusia pertama yang menjumpai petroleum, malah dia gak banyak mengembara di seluruh dunia..

  1. Madu
    - Dalam Al Quraan sendiri telah tersebut madu ni sebagai syifa ... RAJA UBAT... malah baru- baru ni saintis barat pun telah menyatakan madu adalah makanan yang sangat berkhasiat.. didalam nya terdapat pelbagai jenis vitaman antiseptik protein dan macam-macam lagilah ..

    cara makan : 2 sudu teh pagi dengan malam ...
    pantang: jangan makan dengan  tembikai ... sangat bahaya!!!

  2. Kismis
    -Mengandungi zat besi yang penting untuk membina darah bagi memastikan bekalan oksigen yang mencukupi untuk disalurkan ke otak. bila kurang oksigen menyebabkan korang mudah mengantuk, pelupa, lembab dan lepas tu nak fikir pun lambat jadinya

    cara makan:
    i )Menghadap Kiblat
    ii)Baca "Bismillah" dan selawat ke atas nabi (3 kali)
    iii)Baca doa penerang hati
    iv) Makan secara kemam seperti makan gula-gula. jangan kunyah macam korang makan kacang aw
    v) Makan sebiji-biji sebanyak 21 biji setiap hari. jangan 21 sekali korang sebat masuk dalam mulut lak.


  3. Susu Segar
    -Susu mengandungi tiga unsur semulajadi iaitu keju, lemak dan air yang amat penting untuk grow body and brain kita. susu mengandungi 6 kelas makanan yang penting untuk badan iaitu protein,kabohidrat, lemak, semua jenis vitamin dan mineral serta air. ia bagus untuk kuatkan tulang belakang,tambah kekuatan otak, baiki penglihatan dan hindari kita dari jadi pelupa. susu yang paling good good ialah susu kambing biri-biri, dan lembu yang segar.

    cara minum: minum pada pagi dan malam

  4. Telur
    - telur ni pun sama kes dengan susu segar banyak khasiat malah saintis pun kata dia antara makanan paling lengkap..  Sabda Nabi s.a.w, "Sesungguhnya seorang nabi a.s mengadu kepada Allah (kerana dia)lemah badan. Maka Allah s.w.t memerintahkannya supaya memakan telur".. Telur paling bagus ialah telur ayam kampung dan telur yang masih baru

  5. Halia
    - halia sangat bagus untuk mengatasi masalah pelupa. selain well as other known bagus untuk buang angin dalam badan . ni boleh makan mentah or korang boleh buat halwa.

    cara makan: makan sikit pada waktu pagi

  6. Limau Oren
    - ni dapat kemaskan korangnya urat jantung dan juga bagi power kat otak korang tu..

  7. Buah Delima
    - ni untuk penerang hati tapi setahu aku sekarang dah susah nak cari dah ni .. Sabda Nabi s.a.w, "Barangsiapa yang memakan buah delima keseluruhannya, sesungguhnya Allah menerangkan hatinya selama 40 hari."

  8. Daging Burung Merpati
    - daging burung merpati ni dah terkenal sejak zaman raja-raja lagi. kajian telah menyatakan bahawa kanak - kanak yang diberi makan daging burung merpati lebih cepat cakap berbanding yang lain. cara ni memang sangat popular la. sangat efektif untuk kanak-kanak.

  9. Otak Ayam
    - ni aku tak tahu sangat tapi dikatakan boleh buat penawar sementara untuk bisan kene patukan ular.

    cara makan : di masak sup dengan dimasukkan sedikit halia.

  10. Daging Ayam
    - Daging ayam betina yang especially yang virgin  berkhasiat meningkatkan prestasi otak dan membaiki darah. Abu Musa r.a meriawayatkan bahawa Nabi s.a.w memakan daging ayam betina.

  11. Daging Biri-Biri
    - Menambah darah, memang bagus untuk  orang aktif dan bekerja berat serta boleh meningkatkan kekuatan hafazan. so yang kurang darah tu cuba lah pelagi
  12. Hati
    - terutama hati ayam dengan lembu bagus untuk perkembangan serta kesihatan fizikal dan mental

  13. Kekacang

  14. Buah Badam

  15. Za'Faran
    - ni sangat mahal harganya .. dia kaler merah and berambu-rambu ... digunakan sedikit sahaja

  16. Kemenyam Putih
    - ni ditumbuk halus dan dimakan dengan gula-gula

  17. Bunga Kobis
    -terdapat sejenis asid amino yang bagus untuk mental energy

  18. Bunga Cengkih

  19. Labu
    - Sabda Nabi s.a.w., "Makanlah labu kerana ia mencerdaskan akal". Baginda juga berkata, "Jika kamu membuat sup (atau kuah), dianjurkan memasukkan
    labu ke dalamnya kerana ia menambahkan kemampuan fikiran dan akal.


  20. Buah Kedekai (majalawi)
    - aku tak tahu buah ni ... sape yang tahu tolong beritahu ea... buah ni dikatakan bagus untuk menguatkan hafalan dan juga kekuatan badan.

  21. Minyak Sapi
    -ni boleh bubuh dalam masakan harian dengan kuantiti yang sedikit.

  22. Sayur-sayuran Dan Buah Buahan

p/s cubalah selagi termampu ia dulu masa aku tengah belajar aku memang selalu amalkan susu dan juga kismis sekarang aku amat suka minum madu.. aku pun tak tahu kenapa .. pernah gak aku makan madu dengan cheese cracker sedap ooooo.... jika terdapat sebarang kesalahan harap maaf .. saya budak baru belajar.

4 Orang Belek-Belek Mini Cooper Sj:

MellProps berkata...

good info..sok nak beli kismis banyak ^__^ sukerrr

Ezad Skytech berkata...

info yang bagus...boleh la selalu amalkan lepas ni...:)

FIFIEY LYCHEE MARATION berkata...

slalu jugak ambil mknn2 yg tersenarai di atas!

leowills berkata...

banyak sungguh info berguna..bagus lah entry ini..
Kalau nak tahu juga...Minyak ikan Shaklee adalah paling terbaik dan tulen..sangat bagus untuk otak dan ibu2 mengandung...

Sila la jemput baca enrty saya...
http://leowills.blogspot.com/2014/11/mencari-minyak-ikan-paling-terbaik.html